Zpětná vazba a její důležitost

Pokud něco vytváříte a tím se myslí opravdu cokoli, co bude mít vliv na kohokoli, a to i na vás, patří do celého plánovacího a realizačního plánu také zpětná vazba, jelikož začínáte určením cílů, indikátorů a prostředků, poté zrealizujete svou akci a končíte zpětnou vazbou, která vám dodá informace potřebné pro to, abyste se stali lepšími, a to co děláte postoupilo na novou a lepší úroveň. Čím rozsáhlejší a zacílenější zpětná vazba, tím více informací z toho získáte a tím lépe můžete pozvednout svou úroveň.

názory ve skupině
Druhy zpětné vazby a jak je využít

Přímá zpětná vazba – je taková, o které vědí lidé, že jí prochází. Pokud budeme předpokládat, že vytváříme akci pro někoho, pak takové lidi předem upozorňujeme, že budou dělat zpětnou vazbu. Něco takového připravujeme pro své klienty, zaměstnance, společníky, dodavatele, ale i nezávislé lidi. Zpětná vazba se dá sbírat i od nezávislých lidí. Jde o to, na co chceme získat zpětnou vazbu.
–          Formulář: nejjednodušší forma, snadno se rozpošle, snadno se vyplní. Velikým zádrhelem však je, že je málokdo vyplní, protože kolik těch formulářů pořád vyplňujeme, že?
–          Otázky: přímé dotazování, kdy vyplňujeme s klientem. Můžeme lidi zastavovat na ulici, volat jim, nebo se jich ptát dejme tomu přitom, když platí, nebo vkročí do našeho obchodu. Taky tady je nutné zvolit vhodný přístup, aby to nebylo vnímáno jako nechtěné vnucování.
feedback - zpětná vazba
–          Abstraktní vyjádření: není to přímá odpověď na otázku, ale třeba bodové hodnocení, nebo známky, kdy vyjadřujeme více pocity než cokoli jiného. Nedostáváme tak konstruktivní kritiku, kterou si můžeme po večerech číst, ale více pocit z toho, jak to na klienta působí.
Nepřímá zpětná vazba – to je takové, kdy tázaný neví, že podstupuje zpětnou vazbu. V některých případech je taková metoda lepší než přímá, jelikož odebíráme lidem zábrany a oni tak nemají důvod si naplno nepostěžovat, protože nevědí, že podstupují zpětnou vazbu a o to by to pro nás mělo být důležitější, že je klient upřímnější. Čím upřímnější lidé jsou, tím hodnotnější je jejich reflexe.
–          Najít vhodnou nepřímou zpětnou vazbu je většinou velmi obtížné a pro každého svým způsobem charakteristické.

Zpětná vazba a její důležitost
Ohodnoťte příspěvek